maanantai 25. elokuuta 2014

Pieni tarina Afrikasta

Musta on tullut viimevuosina (ehkä viimeisen vuoden aikana) kunnon limuhiiri. Vedän limpparia ihan liikaa, mutta koska limut on hyviä, en aio lopettaa niiden käyttöä.
Tästä syystä olin tänään(kin) ostamassa omenalimpparia. Mirinda-limonadi, nimenomaan omena, on ihan parasta ja koska sitä ei saa Suomesta, juon sitä koko loppuelämän edestä täällä.
Tarina ei kuitenkaan liity millään tavalla limonadiin. Tai liittyy sikäli, että limupullo oli niin painava, että muovipussi ei sitä jaksanut kannatella ja pussi repeytyi seisoessani chapassa matkalla kotiin. Itse en olisi huomannut pussin repeytymistä, mutta vieressä oleva nainen huomautti siitä. Yritin siinä kauhoa tippumaisillaan olevia tavaroita (limua ja suklaata, koska myöskään ilman suklaata en voi elää) syliin, kunnes edellämainittu nainen otti pussin, sitoi sen näppärästi umpeen ja ojensi mulle takaisin. Kiitin kovasti.
Joku sivullinen oli siinä meidän touhuja vissiin seurannut, koska yhtäkkiä takaa ilmestyi käsi, joka ojensi mulle uuden muovipussin, jotta saisin tavarat helpommin kannetuksi. Edellämainittu nainen otti pussin tältä ojennetusta kädestä ja auttoi mua laittamaan tavarat siihen. Taas kiittelin kovasti.
Kun pussin olin saanut käteen, näytti edessä istuva poika eleen, jotta hän voi pitää pussia sylissään loppumatkan ajan, koska mä joutuisin sitä roikottamaan seistessäni. Eipä mitään kovin arvokasta siinä ollut, joten annoin pussin hänelle (ja hän ojensi sen takaisin, kun huomasi, että olin lähdössä).
Ennen omaa pysäkkiä rohkaistuin kysymään vieressä seisovalta herralta (yritin portugaliksi) josko hän tietäisi, milloin minun pysäkkini tulee ja minun on aika nousta chapasta. Hän ymmärsi, että vähän on likka eksyksissä ja hihkaisi compradorille (rahastajalle), että olisi yksi neiti poistumassa Opca-pysäkillä.
Lähtiessä kiitin taas vuolaasti. Kovin iloisia kasvoja näin, kun kiitin shanganan kielellä "Kanimambo".
Mikä on tarinan opetus? Se, ettei tällaista ihan oikeassa elämässä vain tapahdu, ja siksi se tuntui ihan mahtavalta.

5 kommenttia:

  1. Ihana tarina t. Äiti

    Äiti on yrittäny kovasti kommentoida sun jokasta tekstiä, mutta ei olla oikee ny varmoja onko ne perille saakka tullu, tai onko äippä ees niitä osannu sinne lähetellä. Terkkuja hirveesti ja sika kiva lukee tälläsii tekstejäki sieltä! Äiti ku luki tätä, alko itkemään.. veikkaampa että ihan ilosta :) Terkuin Ella

    VastaaPoista
  2. Olipa kiva Emmi lukea tämä! :) Päivä kerrallaan ja kohta huomaat nauttivasi elämästä ja olosta siellä! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai niin, enkä olis enää muistanut ees tuota kanimambo (vaikka muistisääntö olis ollut helppo!) Parin viikon reissun jutut unohtuu neljässä vuodessa liiaksi. :D

      Poista
    2. Niin siinä vaan pikkuhiljaa meinaa käydä, että alan täällä viihtyä.

      Poista
    3. Mahtavaa kuulla että menee paremmin, voin vain kuvitella miten paljon mulla tulis kalsaripyykkiä paniikin takia tollasella reissulla. Olet sankari! T. Rauno

      Poista